OK of NIET OK?
OK of NIET OK is een actuele, realistische en interactieve voorstelling over pesten en discriminatie. Waar ligt het verschil tussen pesten en plagen? Waar kun je dat aan zien? Wanneer ga je de grens over, wanneer is iets niet meer OK?
Tijdens de voorstelling schetsen onze spelers een aantal situaties die in meer of mindere mate OK of NIET OK zijn. De leerlingen bepalen wanneer het niet meer OK is. Onze joker (de persoon die communiceert tussen de leerlingen en de spelers) daagt de leerlingen uit hun reactie te geven en uit te leggen waarom het niet meer OK is. Als de grenzen duidelijk zijn, vragen we de leerlingen om input: hoe zou jij reageren in deze situatie? Op basis van de input van de leerlingen vertonen de acteurs uiteindelijk het gewenste gedrag en laten ze kinderen nadenken over hoe zij zelf zouden reageren in een soortgelijke situatie.
Het doel
Het doel van de voorstelling is om met bovenbouwleerlingen van de basisschool te oefenen en bespreken wat wel of niet OK is en waarom dat zo is. We gaan samen letterlijk op zoek naar oplossingen. De leerlingen veranderen de scènes, tot ze tevreden zijn met de afloop. Zo leren ze de vaardigheden om op een goede manier met deze groepsprocessen om te gaan en werken we samen aan een betere sociale veiligheid in de klas.
Impressie van de voorstelling
Praktische informatie
Niveau: |
Groep 5, 6, 7 en 8 van de basisschool. |
Duur: |
60 tot 70 minuten. |
Aantal leerlingen: |
1 klas van maximaal 35 leerlingen. |
Aantal voorstellingen: |
Maximaal 4 per dag. |
Vorm: |
Interactief, de leerlingen worden actief betrokken bij de voorstelling. |
Meer weten over de voorstelling OK of NIET OK? Neem dan contact op met Martine de Boer: 06 40761074, mail naar info@mindmix.nl of vul ons contactformulier in.
Projectgroep Open Your Mind Nijmegen
De voorstelling OK of NIET OK is ontwikkeld in opdracht van projectgroep Open Your Mind Nijmegen. Deze projectgroep ontwikkelt sinds 2013 projecten voor het bestrijden van vooroordelen en zet leerlingen en docenten van het primair en het voortgezet onderwijs aan het denken over pesten, discriminatie en vooroordelen.
|